تحولات منطقه

تصمیم مشترک اتحادیه‌های کسب‌وکار اینترنتی و نمایشگاه‌داران خودرو برای مقابله با التهاب قیمت در سایت‌های خرید و فروش به لیست قیمت رسمی روزانه اتحادیه ختم شد که به دلیل نبود قیمت‌ خودروی کارکرده در فهرست، سایت‌ها به دنبال راه‌حلی برای تعیین قیمت کارشناسی رفتند.

ضوابط جدید قیمت‌گذاری خودرو در بازار مجازی و چالشی نبود خودروی کارکرده
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، پس از حذف قیمت از آگهی‌های خودرو در سایت‌های خرید و فروش در ۱۸ اردیبهشت‌ماه، اتحادیه کسب وکارهای اینترنتی و اتحادیه نمایشگاه‌داران تهران روی دستورالعمل دادستانی، شرایط جدیدی را برای ثبت آگهی‌های خودرو در سایت‌های خرید و فروش وضع کردند.

*وضع مقررات جدید برای قیمت‌گذاری خودرو در آگهی‌های اینترنتی

طبق گفته رضا الفت نسب سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی، قرار شد اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران لیست قیمت را به اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی بدهد و این اتحادیه نیز قیمت‌ها را به سایت‌ها و پلتفرم‌های درج آگهی اعلام کند که پس از آن درج قیمت خودرو با حداکثر ۳ درصد بیش از قیمت اعلامی، در آگهی‌های اینترنتی ممکن شود و در صورت افزایش التهاب در بازار خودرو نیز اتحادیه نمایشگاه‌داران تهران روزانه در ۲ نوبت، کف قیمت خودروها را به اتحادیه اعلام کنند. قرار بود از یکی ۲ روز آینده کار روی روال افتد.  

*کاستی‌های لیست قیمت اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو 

در پیگیری خبرنگار فارس از یک سایت خرید و فروش درباره اینکه آیا قیمت‌های اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران به سایت‌ها رسیده است؟ پاسخ داده شد که تاکنون ۲ یا ۳ بار قیمت‌ها داده شده است که ابتدا لیست قیمت‌ها تنها شامل قیمت خودروهای داخلی صفر بود و در نوبت آخر قیمت‌ها برخی خودروهای خارجی صفر نیز اضافه شده است؛ همچنین در ابتدا در لیست قیمت‌های اتحادیه نمایشگاه‌داران، قیمت‌های ارایه شده برای خودروها مربوط به تحویل روز نبود و در واقع قیمت‌ها مربوط به تحویل حداقل ۳۰ روز آینده بودند که اکنون قیمت‌ها واقعی‌تر و به بازار نزدیک‌تر شده است.

همچنین هنوز جای قیمت‌های خودروهای کارکرده در این فهرست خالی است. طبق گفته‌های قبلی مدیران سایت‌های خرید و فروش، حدود ۷۰ درصد معاملات خودرو در این سایت‌ها مربوط به خودروهای کارکرده است.

*سرانجام اجرای ضوابط جدید قیمت‌گذاری خودرو در بازار مجازی

امروز ۲۵ اردیبهشت‌ماه است و قیمت خودرو به طور کامل به آگهی‌های سایت‌های خرید و فروش بازنگشته است. برخی سایت‌ها قیمت‌ها را بازگردانده‌اند، برخی دست‌ نگاه داشته‌اند و برخی اعلام کرده‌اند که برنامه‌های دیگری برای بازگرداندن قیمت‌ها دارند، اما هنوز اجرا نشده است.

البته تمام سایت‌ها ملزم به رعایت سقف قیمت اتحادیه در قیمت‌های پیشنهادی کاربران هستند و تمام قیمت‌هایی که اکنون درج شده‌اند، از این مقررات پیروی کرده‌اند.


این سایت دوباره قیمت‌ها را نمایش می‌دهد

برخی سایت‌ها نیز قیمت‌ها را با در نظر گرفتن محدودیت قیمتی اتحادیه نمایشگاه‌داران برگردانده‌اند و در مقابل محدودیت‌هایی را برای ثبت تعداد آگهی و احراز هویت آگهی‌دهندگان وضع‌کرده‌اند تا بازار مجازی هر چه بیشتر واقعی‌ و به دور از التهاب کاذب بماند.

اگرچه تعیین سقف قیمت از سوی اتحادیه نمایشگاه‌داران در شفافیت قیمت‌ها و محدود کردن فضا برای اخلالگران موثر است، اما کاستی‌هایی از جمله نداشتن قیمت خودروهای کارکرده باعث شده این لیست برای ملاک قیمت‌گذاری در بازار عرضه و تقاضا دارای شرایط کافی نباشد و از این رو برخی سایت‌ها در پی راه حل‌های کامل‌تری رفته‌اند.


قیمت هنوز به این سایت بازنگشته اما قرار است به زودی با شیوه جدیدی بازگردد 

در پاسخ به پیگیری خبرنگار فارس، احمد کیهانی مدیر توسعه کسب‌و کار یک سایت خرید و فروش که هنوز از نمایش قیمت در آگهی‌های خودرو پرهیز کرده، از اعمال شرایط جدید در نظر گرفته شده برای درج آگهی‌های قیمت‌دار خودرو به زودی در این پلت‌فرم خبر داد و اظهار داشت: برای ایجاد بازار حرفه‌ای و شفاف خودرو، از این برای درباره آگهی‌های خودرو به ۲ شیوه عمل خواهد شد؛ نخست اینکه شرایط ثبت آگهی معمولی مانند گذشته رایگان و البته با اعمال سقف قیمت اتحادیه خواهد بود که قیمت‌های بیشتر از سقف نمایش داده نخواهند شد؛ قیمت‌های در محدوده مجاز نیز در ۳ رده بندی عالی، خوب، مناسب به کاربران اعلام خواهند شد.

همچنین با همکاری با یک مجموعه تخصصی کارشناسی خودرو، کاربر هنگام ثبت آگهی امکان کارشناسی خودرو با پرداخت هزینه را نیز خواهد داشت که نتیجه کارشناسی به صورت تایید شده برای خریداران نمایش داده می‌شود.  

وی خاطر نشان کرد: قیمت‌های جدید تا اول هفته آینده به سایت باز خواهند گشت.

*جای خالی بانک اطلاعاتی قیمت قطعی معاملات واقعی خودرو

در ماجرای اخیر التهاب بازار خودرو و بالاگرفتن فعالیت‌های دلالی که بازارهای فیزیکی و مجازی را تحت تاثیر قرار داد، تجربه‌هایی به دست آمد و خلاءهای بسیاری از جمله نبود متولی عملی قیمت‌گذاری در بازار خودرو، نبود نظارت کافی و موثر بر فعالیت سوداگران و اخلالگران بازار و عدم اقدام به موثر برای جلوگیری از تبانی در بازارهای ملتهب را بار دیگر نمایان کرد؛ همچنین در این ماجرا جای خالی یک بانک اطلاعاتی از قیمت قطعی تمام معاملات واقعی انجام شده در بازار خودرو احساس شد. مانند مجموعه‌ای از اطلاعات معاملات املاک در وزارت راه و شهرسازی است که اگرچه به تنهایی نمی‌تواند ملاک کافی برای قیمت گذاری باشد، اما می‌تواند به عنوان یکی از پارامترهای الگوریتم‌های تعیین قیمت مدنظر قرار بگیرد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.